แหมป๋า ... ถอดใจแล้วเหรอครับ เอาเบาะเบาะน่า เปลี่ยนกรองแก็สด้วยตนเอง ไม่ยาก เห็นผลทันทีที่เปลี่ยน แค่ขันน็อทให้ดีใส่ตามลูกศร In-out เช้ครั่ว เบ็ดเสร็จก็น่าจะสัก 10 นาที search ดูกรองแก็ส..
แต่รอแป็บไหมป๋า ผมกำลังได้รับกรองแบบ กรอง Tar และพวก Parafin ทั้งหลายมาลองดู ป๋าเอสเขาอยากให้ลองทดสอบดู ได้ผลไงเด๋วมาเล่าให้ฟัง หรือถ้าไปที่ร้านแถวสามพรานก็ขอลองเองเลย ป๋าเชื่อไหมทุกคนอยากได้กรองในฝันแต่มันยังหาไม่เจอกันนะป๋า
ก็มองหากันต่อไป แหมอยากไปผลิตขายแข่งเลย ถ้าคิดวิทีออก ...
แล้วจะมารายงานผลครับ เห็นเขาว่ามีวัสดุใหม่ดุูดซับพวกขี้แก็ส (พวกพาราฟิน, น้ำมันดิน, อื่นอื่น) ได้ดี วิทีทดสอบคงไม่ยากอะไร ใส่เสร็จ วิ่ง 10000 โล ผ่าเลย เอามาให้ดูกัน ว่าด้านที่เข้า กับด้านที่ออก มีผลต่างให้เห็นอย่างไรมั่ง
วันนี้หลังจากพิมพ์เรื่องล้างหม้อมาก็สงสัย ลองถอด KME ออกมาดูสิ เรื่องจริงพิสูจน์แล้ว 20000 โล มันเขรอะมาก แต่ถ้าไม่ได้ทำเองก็อยากแนะนำให้ไกลออกไปอีกหน่อย สัก 30000 โล แต่มีข้อแม้ว่า กรองแก็สน่าจะเอาที่ 10000 ก็พอเพราะผ่าดูแล้ว 20000 แย่แน่ ตามเสปค เอาก่อนดีกว่า ถ้าวันไหนป๋าไปเปลี่ยนลองเก็บของเก่ามาผ่าด้วยเลื่อยเหล็ก ผ่ากลางเลย แล้วป๋าจะบอกว่า อ้าย Punpun มันพูดถูกแฮะ ... ส่วนหม้อ KME ชอบใจมันมากมาก รู้แล้วว่าทำไมถึง Gold เพราะการชุบ อโนไดซ์ ที่หม้อทั้งลูกที่ตัว Main มันมีผลให้การเกิด Aluminium Oxide มันเกิดได้ยากกว่า เปิดมาดูด้านซีกน้ำ อูวผิววาวมันทองสวย ไม่มีการเกิด ผุ เลย เขาชุบถึงห้องภายในเลย แต่พอเปิดซีกแก็ส โอว มาย.... ฝุ่นสนิมน่าจะมาจากการเติม เยอะมากแต่พอไหวเลยเช็ดล้างละเอียด เงาทองวับเหมือนเดิม ฝุ่นพวกนี้มันไปอุดตามรู ตามซอกเยอะพอควร ร่วมกับเจ้าเหนียวเหนียว แต่พอไปดูฝาปะกับ 2 ด้าน ไม่มีการชุบ ซีกน้ำร้อนมี Auminium Oxide เกิดเกือยเต็มแผ่น เลยเอากระดาษทรายละเอียด ขัดเนียนทั้งแผ่น แหมถ้ามีการชุบเหมือนตัวเรือนหม้อด้วยคงไม่ผุให้เห็น แต่อย่างไรก็ตาม มันขัดเรียบได้ แกนโซลินอยด์ ก็ทำความสะอาด แต่ยังไม่ติดเลยล้างแล้วใส่ต่อ แต่รอสั่งซื้อชุดซ่อม พร้อม O ring ต่างต่างมาเปลี่ยนทีเดียว ไม่อยากบอกให้เลียนแบบเลย ผมมีหม้อ KME 2 ลูกซื้อใส่ใหม่อีกอัน ถอดอันเก่ามาล้าง รอโม แล้วอีก 20000 โลก็เอา Swap กันไปมาอย่างนี้ไปเรื่อย ผมเลิกมองหาปั๊มแก็สสะอาดแล้ว ฟันทง แก็สสกปรกทั้งหมดเหมารวมไปเลย ช่วยตัวเองดีกว่า แต่เป็นห่วงสมาขิก สองจิตสองใจจะเชียร์ D I Y~ มากก็กลัวจะใส่กันละเอียดไม่พอเลยไม่อยากเชียร์ แต่ถ้าป๋าท่านใดพอเป็นช่างได้บ้างละก็น่าสนทีเดียว
หมายเหตุ..ที่น่าแปลกใจมาก ทำไมในหม้อต้ม ไม่เห็นพวกน้ำมันดินเท่าไรเลย แต่ในกรองละเอียดกับมีมาก ที่เห็นภายในหม้อก็แถวตามรูเล็กซอกเล็กเล็ก ในกรองหยาบก็ไม่เห็นเนียวแต่ฝุ่นเยอะมากมาก จากข้อมูลที่คุยในกระทู้อื่น มีข้อมูลได้มาว่ามันไปกับน้ำแก็สในหม้อไม่มีวัสดุที่มันสามารถฝังตัวได้ ได้แค่ตามรูเล็กเมื่อรวมกับฝุ่นสนิมเลยออกลิดได้หนักเลย
ก็แอบมาสงสัยนิดเหมือนกัน มันขัดแย้งอยู่ในใจ เรามาเน้นกรองก่อนเข้าหัวฉีด เพื่อปกป้องหัวฉีด แล้วหัวฉีดถ้ามันไม่แพงมากเมื่อเทียบกับการปกป้องมันจะคุ้มไหมเอ่ย แต่ถ้า มันไปกรองที่ Main ก่อนเข้าหม้อก็อีกแหละ แรงดันมันสูง กรองหยาบก่อนหม้อต้มก็กะจิ๋วหลิวเดียว
เท่านิ้วโป้งเอง แถมยังหลุดเข้าไปในหม้อที่ 20000 โล ได้เยอะมากมายขนาดนี้ เราปกป้องหัวฉีดได้แต่หม้อและอุปกรณ์ควบหม้อคงต้องล้างกันบ่อยเอง อย่าเอากรองออกมาทำความสะอาดโดยไม่มีกรองตัวใหม่และ O Ring รอไว้แล้วนะครับ กรองหยาบถ้าเปิดโดยขันน็อทออกมา ต้องเปลี่ยนอย่างน้อยก็ O Ring ใหม่นะครับ โอกาสใส่กลับแล้วไม่ซึมมีน้อยมาก เพราะหม้อเรามันร้อนพวกยางถ้าขยับเปลี่ยนรูปทรงละก็กันซึมได้ยากครับ
ไล่มายาว..ไม่รู้จะจบลงตรงไหน เอาเป็นว่าจบละ เอาเสปคมาฝากจีะ กรองแก็สตัวที่จะทดสอบ
1 ) What a BULPREN is ?
- New filtration material BULPREN is made of a filter foam with open chambers and relatively very large slit foam, despite this, n-stratified construction gives very
results in stopping the smallest particle sizes. In addition, the foam effectively captures the oil / paraffin wax.
Filtration through this type of foam is based on a different method than filtration through paper filter cartridge. Bulpren cartridge is working as a centrifugal filter.
Bulpren & paper
2 ) What a filter and filtration is ?
- Filter It is a device for separating solids and liquids from gases, by using one or more baffles of porous or absorbtion.
- Filtration: A method of separating solids and liquids from gases by mechanical retention of one of the substances or absorbtion. Gas released in filtering process of the particle is called filtrate.
3 ) What filter to choose - What are the differences between the filter's materials ?
Filters manufactured by CERTOOLS Sp. J. are differ in the way of performance, purpose or filtration and efficiency, all of these factors are determined by filter cartridge which is not visible element inside the filter. Filter cartridges are made of natural material -
paper or synthetic -
polyester or glass fiber ( reinforced in some varieties by metal mesh).
PAPER cartridge as the oldest representative of the filter media has an effective filtration mostly because of greater number of pleats which increases the filtration area. This cartridge is not very resistant to water which limits the scope of its application.
POLYESTER and GLASS FIBER cartridges do not show these defects, moreover, reinforced by steel mesh show a high resistance to pleats deformation .
These cartridges have a uniform structure and small size of filtration slits, combined with their multi-layered structure (3 layers of polyester and 5 layers of fiber glass ) makes them very effective in capturing very small size of particles. Manufacturers of autogas systems such as BRC, Lovato, KME introduce the glass fiber in their systems as the best protecting material for injectors.
POLYESTER: mesh - polyester - mesh GLASS FIBER: mesh - polyester - glass fibre - polyester - mesh
The youngest child among the filter cartridges made of BULPREN foam, combining the advantages of all previously mentioned cartridges and not showing their flaws. Effective capturing of the oil / paraffin wax - recommended Bulpren as the most efficient filtration material.
4 ) Which technical parameters you should take into account while choosing the filter?
Standard filter material used in the filters are subject to the below rules:
•the greater area, thickness and permeability of the filter material, the greater its absorptivity
•the more dense the material, the greater its efficiency
•the lower the resistances, the greater the permeability
•small density results in high capacity and vice versa
•the higher the efficiency the smaller the capacity
Theoretically the ideal filter medium is one characterized by 100% efficiency in removing any kind of contamination, and at the same time having infinite absorptivity and durability. It is impossible to achieve, however the solutions that would meet those requirements are sought.
Designing filters and filter cartridges, we are trying to ensure maximum efficiency and the highest possible capacity of the filter, while maintaining high air permeability and low flow resistance.
5) What the words efficiency, permeability, air permeability and flow resistance do mean?
•Efficiency - Efficiency of purifying is an ability to capture contamination molecules of specified size. It is represented as a ratio of mass of contamination molecules captured by the filter and mass of all the molecules delivered to the filter. Efficiency parameter is expressed in percentage (max. 100%).
•Absorptivity - Absorptivity ( filtration capacity ) is an ability to absorb given amount of contamination, not causing drop of the pressure of operating fluid below the permissible value.
•Air permeability - It is amount of the operating fluid that goes through given area of the filter in the unit of time. That is an ability to pass the operating fluid.
•Flow resistance - Operating fluid going through the filter encounters the resistance from the filter material. This parameter is defined as a difference of pressure before and after the filter.
6 ) What happens if water which exists in autogas freezes inside the filter ?
Water is going with gas together, usually remains inside the fuel tank if silled into filter and freeze after engine had been switched off, automatic system force to start engine by using petrol and convert into gas no earlier than
temperature of engine reach 30 ° C, It ensure problem-free driving. Problem can arise when the weather conditions are not favorable and we want to start the engine by using gas."